PLSQL
 
 

SQL مجوز می دهد که بلوک های تودرتو درون بلوک ها پیاده سازی شوند. بخش اجرایی از یک بلوک بیرونی می تواند مربوط به بلوک داخلی باشد. بنابراین یک متغیر از بلوک بیرونی می تواند به همه بلوک های درونی تو در تو دسترسی داشته باشد.

توجه: متغیر های تعریف شده در بلوک های داخلی در بلوک های بیرونی قابل دسترس نمی باشند.

بر اساس محل تعریف متغییرها می توانیم دو گروه متغیر داشته باشیم:

متغیر های محلی و متغیر های عمومی



متغیر ها محل ذخیره سازی موقت در حافظه می باشند. انواع متغییرها در اوراکل ثابت ها، متغییرها و رکوردها می باشند. در پایگاه داده اوراکل متغییرها برای ذخیره سازی موقت داده مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین برای دستکاری داده در بلوک اجرائی PL/SQL  استفاده می شوند.ازدیگر ویژگی متغیرها قابلیت استفاده مجدد آنها است. بسته به نوع داده که می خواهیم ذخیره سازی کنیم، متغیر را تعریف کرده و از آن استفاده می کنیم. مقدار متغیر ها در بلوک هایPL/SQL  قابل تغییر هستند .

نحوه تعریف متغیر به صورت کلی به شکل زیر می باشد:

variable_name datatype [NOT NULL := value ];



اوراکل بااستفاده ازیک موتورPL/ SQLبه فرآیندها و دستورات PL/ SQL پاسخ می دهد.

در این کتاب اصول برنامه نویسیPL/ SQL رابانمونه های مناسب آموزش می دهیم .شما می توانید ازاین آموزش به عنوان راهنمای مرجع خوداستفاده کنیددرحالی که برنامه نویسی را باPL/SQL تجربه می کنید.



ادامه مطلب ...


ترکیبی از SQLهمراه با ویژگی های رویه ای از زبان های برنامه نویسیPL/ SQLمی باشد.که توسط شرکت اوراکل دراوایل دهه 90به منظور افزایش قابلیت هایSQLطراحی شده است.



تنها واحد ذخیره سازی داده ها در بانک اطلاعاتی را data file  مینامند. از طریق این فایل ها امکان نگهداری schemaمانند جداول، view ها، index ها و ... در بانک اطلاعاتی وجود دارد . در بانک اطلاعاتی ORACLE بر حسب نیاز می توان از یک تا صد ها data file را ایجاد و مورد استفاده قرار داد.این فایل ها یک بانک اطلاعاتی را به واحد های کوچکتر برای مدیریت تقسیم می کنند. در واقع بانک اطلاعاتی ORACLEاز طریق این فایل ها به واحد های کوچکتر که امکان توزیع آنها بر روی دیسک های مختلف فراهم می شود، تقسیم می شود. توزیع اطلاعات بین چند data file، اثر قابل توجهی بر کارایی سیستم خواهد گذاشت. از طریق این فایل ها اطلاعات مربوط به یک جدول را می توان در بیش از یک data file توزیع نمود. همچنین امکان ذخیره سازی اطلاعات مشترک مربوط به چند جدول در یک data file، ممکن می باشد. Data file ها در بانک اطلاعاتی ORACLE مستقیماٌ مورد دستیابی قرار نمی گیرند، بلکه از طریق یک لایه منطقی به نام tablespace مدیریت می شوند. هر data file تنها میتواند به یکtablespace تعلقداشته باشد. امکان توسعه فضاهای data file بعد از ایجاد آنها در بانک اطلاعاتی وجود دارد.



 

واحد منطقی تقسیمات بانک اطلاعاتی را Tablespace می نامند . از طریق Tablespace ها می توان بانک اطلاعاتی را به واحد های کوچکتر جهت مدیریت آسانتر تقسیم نمود.

وظیفه Tablespace در بانک اطلاعاتی اوراکل ، بهم پیوسته کردن فضای فیزیکی ناپیوسته DataFile ها و ایجاد یک فضای فیزیکی پیوسته بزرگتر برای بانک اطلاعاتی است. تمامی پارامترهاي ذخیره سازي داده هادربانک اطلاعاتی فضاي مصرفی موردنیازخودرااز Tablespace ها می گیرند.

تعریف Tablespace در بانک اطلاعاتی

کلیه مراحل تعریف در کتاب مذکور می باشد

 



 
 
 
کتاب آموزش سریع Oracle PL/SQL همراه با پیاده سازی یک پروژه کامل کتاب حاضر حاصل زحمات فراوان مهندس طالب خفائی و مهندس مرتضی کللی خورموجی می باشد و همچنین می بایست از مهندس سعید طلعتیان آزاد برای نکته نظرات و رهنمون های سازنده ایشان در تالیف کتاب قدردانی نماییم

هر چند دقت زیادی به عمل آمده که کتاب حاضر عاری از کاستی باشد، اما بی شک چنین نیست و تذکر خوانندگان و صاحب نظران ارجمند در مورد کاستی های احتمالی، موجب امتنان خواهد بود.

از دریافت نظرات و پیشنهادهای سازنده شما به نشانی پست های الکترونیکی زیر سپاسگزار خواهیم بود.

 طالب خفایـی                     khafaietaleb@gmail.com

مرتضی کللی خورموجی    kolalimorteza@yahoo.com

 



 

کتاب حاضر یکی از کتاب های مفید برای یادگیری Oracle PL/SQL می باشد. در این کتاب سعی شده است تا با ارائه تکنیک ها و مفاهیم علمی، اطلاعاتی کامل و دقیق در ارتباط با بانک اطلاعاتی Oracle برای خوانندگان فراهم گردد. در این کتاب به منظور یاری خواننده در یادگیری سریع تر و عمیق تر مطالب، اقدام به پیاده سازی پروژه کاملی در قالب مثال های کتاب نموده ایم، که وجه تمایز کتاب حاضر از دیگر کتاب های موجود در این زمینه می باشد. کتاب حاضر به شکل خودآموز بوده و خواننده به راحتی می تواند با مطالعه کتاب تجربه پیاده سازی یک پروژه کامل همراه با یادگیری مفاهیم Oracle PL/SQL را کسب نماید. در تألیف این کتاب سعی شده است کلیه مطالب به گونه ای گردآوری شود که قابل استفاده برای همه خوانندگان از سطح مبتدی تا پیشرفته باشد.

Oracle PL/SQL

طالب خفائی ،مرتضی کللی خورموجی ،سعید طلعتیان



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ Oracle PLSQL خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب آموزش سریع Oracle PL/SQL همراه با پیاده سازی یک پروژه ک و آدرس oracleplsql.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 11158
تعداد مطالب : 22
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1